Wintervakantie, bezoek en microbiologie - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van TugayOslo2019 - WaarBenJij.nu Wintervakantie, bezoek en microbiologie - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van TugayOslo2019 - WaarBenJij.nu

Wintervakantie, bezoek en microbiologie

07 Maart 2019 | Noorwegen, Oslo

Terwijl het in Nederland nog een aardig temperatuur heeft, is het hier weer met bakken aan het sneeuwen.Daarbij hoort dan ook een wintervakantie van een weekje! Al is het weer wel erg wisselend. Het ene moment is bijna al het sneeuw weg en regen, en het andere moment ligt er met een dag weer een halve meter. Van de week is mijn vriendin op bezoek gekomen en gisteren helaas weer weggebracht en uitgezwaaid. Met heerlijke Cote d'or chocola en rode wijn, hier kost het een nier of twee!

Ook op de universiteit gaat het nu voornamelijk over microbiologie. Gelukkig weet ik daar nog aardig wat van! Maar het is toch wel even wennen dat elk ander geen enkel beetje achtergrond heeft op dit gebied. Het zijn althans eerstejaars. Nou, les 1: Aseptisch werken (schoon/steriel). We willen natuurlijk geen contaminatie vanuit de omgeving. Wat ik daar toch allemaal zag... Het is dan ook geen verbazing dat veel resultaten in verschillende maten gecontamineerd was. Schimmels, ongewenste bacteriën, een te grote hoeveelheid..

Ik blijf hierbij toch meer op de achtergrond om anderen te ondersteunen dan om zelf wat te doen. Zij moeten het immers leren. Het 'steriele' materiaal was al snel niet meer steriel. Dopjes en deksels die op tafel wordt gelaten, een brander dat niet aan staat (voor een steriele omgeving i.v.m. het creëren van een opwaartse stroming), pipet tipjes die met open bak op tafel gelaten worden en de voedingsplaten om een specifieke bacterie te kweken die open en bloot op tafel liggen... Weinig geleerd maar veel kunnen helpen.

De theorielessen daarentegen valt dan weer veel te leren! Noorwegen schijnt een land te zijn dat ver ontwikkeld is op gebied van kanker. Dat is ook te merken aan mijn docent biochemie/celbiologie die daarin zijn onderzoek gedaan heeft. De koppeling van lesstof naar wat dat betekent voor kanker wordt dan ook meerdere malen per les gemaakt. Dit laat ook gelijk zien wat voor een complex probleem het is. Het is niet meer op twee handen te tellen wat voor verschillende biochemische en -fysische processen hieraan verbonden zijn. En dan hebben we ook weer specifieke kenmerken bij specifieke vormen. Hierbij worden ook weer koppelingen gemaakt naar medicijnen die (deels) werken en waarom ze werken. Erg interessant en het zorgt voor meer betekenis aan wat je leert. Gezien de opleiding farmacie betreft gaat het dan ook vaak over de invloeden van verschillende medicijnen op hetgeen wat we geleerd hebben. Hebben we bijvoorbeeld iets over een enzymen geleerd? Dan wordt dat gelijk gekoppeld naar medicatie dat enzymen activeert of juist blokkeert.

Ook het niveau van de lesstof is erg fijn. Een flinke uitdaging waarbij met veel diepgang gekeken wordt naar elk onderdeel. In plaats van het globaal kunnen uitleggen wat er in een specifiek systeem in ons lichaam gebeurt, moet je ook uit kunnen leggen hoe verschillende stoffen omgezet worden in andere stoffen. En in zo'n systeem kunnen er al snel 3 tot 8+ stappen zijn waarbij het een in het ander wordt omgezet.

Ook de Noorse taal begint iets uitdagender te worden. Grammaticaal is het helaas niet meer zoals de Nederlandse grammatica. Definitieve vormen zijn erg verschillend. Bror = broer, dat is dan weer zoals in het Nederlands ('o' spreek je uit als 'oe'). Maar als je 'de broer' zegt, dan is het 'broren'. Of in meervoud 'brødrene' (dit is dan ook nog eens een uitzondering). Als we er een lidwoord voor zetten dat komt er een -en (mannelijk), -a (vrouwelijk) of -et (neutraal) achter het woord in enkelvoud, of -ene. Gelukkig is er DuoLingo om er wat extra voor te leren!

En natuurlijk nog mijn vriendin die tussendoor op bezoek kwam! De schooldagen zijn aardig kort, met een weekendje er bij toch nog veel tijd mee kunnen besteden. Ons tweejarig jubileum gezellig gevierd in het mooie Oslo. Alhoewel er op dag drie nog weinig te doen was. Het is een prachtige stad met gezellige en vriendelijke mensen, maar je bent er snel doorheen. Al is dat dan ook één van de redenen dat ik Oslo koos: niet zo'n gigantisch stad met enorme drukte. Even wat rust pakken. Verder was ook een mooie temperatuurverschil. Het ene moment zit je in Nederland waar de lente is begonnen, en het andere moment staat het wit met een temperatuur rond de 0..

Wat Noorwegen écht te bieden heeft zullen we na mijn examens zien. Dan nemen we de trein door bergen en langs fjorden naar de stad Bergen in westen. Tussenin de beroemdste fjorden van Noorwegen als de Sognefjord en Hardangerfjord en omringt door zeven bergen. Het heuvelachtige Oslo valt daarbij in het niets!

Ha det bra!

• 08 Maart 2019 - 05:05

Kees-Jan:

Hoi,
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt met je vakken! Goede keuzes dus gemaakt.
    Als je naar Bergen gaat: er is daar een leuke IJsbar maar het mooiste is om met de kabelbaan de bergen in te gaan en dan terug te lopen (of andersom natuurlijk). Prachtige uitzichten.
    Succes bij de examens!
    Kees-Jan