Mini-documentaire, eiland-hoppen & het verslag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van TugayOslo2019 - WaarBenJij.nu Mini-documentaire, eiland-hoppen & het verslag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van TugayOslo2019 - WaarBenJij.nu

Mini-documentaire, eiland-hoppen & het verslag

28 Maart 2019 | Noorwegen, Oslo

Met nog een maand te gaan voor het examen worden de onderwerpen afgerond. De onderzoeken zijn gedaan om een keuze te maken voor het verslag. Ik kon helaas geen moleculaire biologie volgen als vak, maar met mijn keuze naar het CSI-onderzoek kan ik toch nog een béétje in de moleculaire biologie duiken.

Verder is mijn vriendin er weer en zijn we gezellig low-budget wezen eilandhoppen in de kleine, minder spectaculaire Oslofjord. Tot slot werd ik benaderd door een Nederlandse student die een mini-documentaire wilt maken voor Nederlanders die in Oslo studeren en een interview zou willen afnemen.

Voor het verslag kan ik toch nog iets dieper in het moleculaire gedeelte duiken, en dan specifiek gericht op forensisch DNA onderzoek. Hierbij wordt gekeken naar belangrijke punten in het DNA genaamd STRs (Short Tandem Repeats). Dit zijn kleine stukken DNA die zichzelf herhalen (repeats) en in verschillende volgorden van 'codes' voorkomen alsook logisch en onafhankelijk geërfd worden (50/50 van beide ouders). Door naar deze delen te kijken kun je kijken naar hoe veel het overeenkomt. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen of iemand mogelijk een nabije familielid is, de dader is of wat de mogelijke afkomst zou kunnen zijn. Gezien verschillende etnische profielen meer van een bepaalde type code hebben dan anderen, waardoor je zonder verdachten toch nog kunt leren waar je naar zou moeten kijken. Uiteraard is dit erg gesimplificeerd en is het in de praktijk nog niet altijd zo makkelijk.

Verder werd mij laatst verteld dat de veerboten ook onder het OV valt in Oslo. Dat is handig! Zo konden wij gratis een relaxend boottochtje nemen met een zonnetje en de eilandjes (øy) in Oslofjord. Niet zo spectaculair natuurlijk als de beroemde fjorden van Noorwegen, maar wel heel relaxend (en gratis!). Met leuke, felgekleurde vakantiehuisjes her en der op een paar van de eilandjes. Het weer hier wordt ook met de dag warmer, al is het nog niet zoals in Nederland. Vandaag zelfs al 16 graden!

Een klasgenoot van iemand bij de Noorse taal cursus wilt een mini-docu houden over Nederlanders die studeren in Oslo. Ik heb de eer gekregen om een rol te spelen in deze bijzondere documentaire. Binnenkort zal de interview plaatsvinden!

• 28 Maart 2019 - 11:30

Kees-Jan:

Die film willen wij dan wel zien!
    CSI? Ben je een moordgeval aan het uitpuzzelen? :-)
    Denk je de volgende keer eraan ook wat meer over het onderwijs te schrijven? Ik ben wel benieuwd naar die verhalen!
    Succes!