Carrièreswitch naar Nederlands docent - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van TugayOslo2019 - WaarBenJij.nu Carrièreswitch naar Nederlands docent - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van TugayOslo2019 - WaarBenJij.nu

Carrièreswitch naar Nederlands docent

Blijf op de hoogte en volg

05 April 2019 | Noorwegen, Oslo

Een talencafé georganiseerd door (internationale) studenten voor de binnenlandse en internationale studenten. Internationalisering is erg hot op de universiteit. Zo is de studie waarbij ik een vak volg bijvoorbeeld pas sinds vorig jaar volledig in het Engels. Ze hard aan het werken om internationale studenten hier te krijgen en ook om meer aandacht er aan te besteden voor binnenlandse studenten.

Nou, dat leek mij wel leuk om men kennis te laten maken met de Nederlandse taal & cultuur en nog iets te doen van 'lesgeven' of informatie overbrengen. Voor twee uur zat ik daar aan tafel met de Nederlandse vlag zodat iedereen wist wat er te leren valt. Persoonlijk vind ik het ook een goed iets om meer samen te komen, verschillen opzij te zetten en van elkaar te leren.

Studenten van Duitsland, Griekenland, Noorwegen, Bulgarije, Rusland en noem maar op. Allemaal nieuwsgierig naar onze taal. Al had de één het er wat makkelijker mee dan de ander, het lijkt dan ook erg veel op Duits & Noors. Een leuke uitdaging om kennis over te brengen waar ik zelf nooit wat mee gedaan heb. Gebaseerd op de lessen Noors die ik hier zelf heb gevolgd heb ik een powercursus Nederlands samengesteld voor de talencafé.

Basiszinnen, tellen, kleuren & vooral uitspraak. De 'ie' kennen ze in vele landen ook niet, wat voor leuke antwoorden zorgde. Zoals 'ti-en' voor tien. De meest hilarische conversaties in het Nederlands vloeide hieruit voort. Ik was er wel verbaasd van van hoeveel mensen al eens in Nederland is geweest of die al een paar woorden kennen. We zijn als klein kikkerlandje nog aardig populair! Onder deze studenten waren er ook een paar die zitten te oriënteren waar zij zelf een tijdje in het buitenland zouden willen studeren, dus heb ik nog een beetje reclame gemaakt voor Nederland. Wel concurrerend tegen China, Italië, Spanje, Frankrijk, Griekenland en Engeland...

Al met al een succesvolle powercursus waarbij er veel gelachen is over uitspraken, studenten meer inzichten hebben gekregen in buitenlandse opties voor studie of reizen, ik nog iets van 'lesgeven' heb gedaan en zelf ook nog wat heb geleerd van enkele andere landen!

  • 08 April 2019 - 05:21

    Kees-Jan:

    Hallo Tugay,
    Bedankt voor je blogje. Ik kan er niet goed achter komen of je het naar je zin hebt en of je ook wat leert. Je houd je blogs wel heel erg kort en oppervlakkig. Volgende keer graag wat uitvoeriger, ik lees bijvoorbeeld graag wat over je ervaringen in het onderwijs.
    Fijne week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 06 Jan. 2019
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 2199

Voorgaande reizen:

29 Januari 2019 - 09 Mei 2019

Minor in Oslo

Landen bezocht: