Het ijs gebroken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van TugayOslo2019 - WaarBenJij.nu Het ijs gebroken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van TugayOslo2019 - WaarBenJij.nu

Het ijs gebroken

Blijf op de hoogte en volg

14 Februari 2019 | Noorwegen, Oslo

In groepjes moesten wij elk een paar vragen onderzoeken en beantwoorden. De werkwijze is eigenlijk zoals ik van de HAN gewend ben. Werken in kleine werkgroepjes, ieder een onderdeel, aan elkaar uitleggen en vervolgens presenteren. Maarrrr... Het was de eerste les en eerste presentaties, en de introductieles was uitgevallen. Voor deze keer hoefde er dan ook niet gepresenteerd te worden. Al zou het wel prettig zijn als iemand het aan zou durven om het ijs te breken, aldus de professor. Zo weet iedereen ook ongeveer hoe het er uit ziet.

Nou, er ging geen hand de lucht in. Gelukkig ben ik wel wat gewend na drie jaar presenteren en voor klassen staan; dan breek ik het ijs wel! Een korte uitleg over lipiden: triacylglycerolen, verklaring van de hoge energie-inhoud van vet, steroïden (cholesterol & hormonen) en de fysische & chemische eigenschappen van de structuur van triacylglycerolen, oftewel triglyceriden. Dat is toch wel even wennen om in het Engels op dit niveau iets uit te leggen. Maar wel erg handig om mijn vakkennis uit te breiden in het Engels en beter te leren verwoorden!

Verder zijn de lessen erg kort. Een paar lab-uren, seminars van een paar uur en maar enkele keren echt uitleg. Eigenlijk wat we in Nederland vooral kennen op de HAN, veel zelfstudie. Echter is het hier nog een nieuwe ontwikkeling, evenals de lessen die in het Engels gegeven worden. Studenten van OsloMet vroegen voor meer zelfstandigheid. Hierdoor zijn de uren aan uitleg verminderd en krijgen de studenten meer zelfstudie. Uitleg vonden ze namelijk saai. Helaas was niet elke faculteit er mee eens, maar moet iedereen het nu toepassen gezien er gemiddeld een meerderheid voor was.

Dit is de tweede jaar dat de lessen in het Engels gegeven worden voor dit vak. Het verslag mag wel in het Noors geschreven worden, evenals antwoorden op de toets. De docent benaderde mij al met dat ik waarschijnlijk het verslag in mijn eentje zou moeten maken, gezien iedereen steeds kiest om het in het Noors te doen. Gelukkig sprongen er al gelijk twee vrijwilligers die het wel in het Engels willen doen! Want met zinnen als 'Jeg heter Tugay', 'Jeg bor på Sogn I Oslo nå' (Ik woon nu in Sogn, in Oslo) en 'Det går veldig bra' (het gaat zeer goed), denk ik niet dat ik al op het niveau ben om het in het Noors te doen...

Ha det bra! (Tot ziens!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 06 Jan. 2019
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 2183

Voorgaande reizen:

29 Januari 2019 - 09 Mei 2019

Minor in Oslo

Landen bezocht: